____________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Az Ötödik utca egyben metafora.
Maradéka annak a tíznek, ami Diósgyőr vasgyári lakóit
összekötötte a gyárakkal és megélhetésükkel.
A gyárak eltűntek, a telep lakói kicserélődtek.
A munkásokat, akiknek tulajdona a munkaerejük volt
leváltotta az a csoport, akinek ez már nem adatott.
Tulajdonuk az életük maradt.
Magyar cigányoknak nevezik őket, én cigány magyaroknak.
Zárt közösségbe kerítve élnek, egy zavaros patak,
egy villamos vonal kerítése, egy stadionfal
és a reklámtáblákkal zárt főút ketrecében.
Mint indiánok a rezervátumban.
Azoktól földet vettek el,
ami állandó szégyenérzetben tartja a rablókat.
A cigánynak nem volt más, így a szabadságát vették,
szorították szolgaszegénységbe, majd kitartottságba,
város és faluszéli kiszolgáltatottakká.
A szabadság megvásárolható, akinek pedig nem adatott,
azon így szégyenkezni sem kell.
Háromszáz éve sunnyadt tekintettel figyeljük
nevezzük mindennek, ami szerintünk nem magyar.
Fekete macska, csak este ne találkozzunk vele.
Az ötödik utca Magyarország.
Lakói együtt lakók, de nem együtt élők,
mágiájuk a civilizáció,
mint a dogon faszobor,
amelybe az európai hittérítők
cserélt tárgyait belekalapálták.