Ki nyer ma Miskolcon? Játék és muzsika egy órában
A jól ismert műsor új helyszínen, a Feledy-házban, amelynek megrendezéséhez a műsor fél évszázada alapító szerkesztő-műsorvezetője Cigány György örömmel járult hozzá, élményt, sikert és derűs perceket kívánva leendő játékozainak - új elemekkel, ráadásként miskolci művészek hangulat koncertjével jelentkezik. 2018. novemberben indult, ami idén is folytatódik. Házigazda: Balázs István, műsorvezető: Flach Antal zenetörténész, zongoraművész. Közreműködik: TRIO 205 (a Bartók B. Zene- és Táncművészeti Szakgimnázium tanulói): Sebő Bojána zongora, Novák Netti cselló, Takács Anna klarinét. Cigány György, költő-zongoraművész jókívánságai után Flach Antal Balázs István barátjával együtt nagyon boldog, bátor versenyzőkben és örömteli nyertesekben bővelkedő újévet kívánt minden kedves vendégünknek!
Az újabb vendégek kedvésért elmondta a játék menetét: "Az 1 órában, melyből kb. 20 perc lesz játék, a többi élő muzsika, mely ígéretes művészjelöltek előadásában fog felhangzani, először jöjjön a játék. Először két játékos kerül kisorsolásra egy-egy felismerendő zeneművel, aztán 2 további forduló következik egy-egy zeneművel, végül az utolsó kérdés, amelyet az nyer, aki hamarabb ad rá választ. A nyeremény egy-egy koncerjegy a Miskolci Szimfonikus Zenekar jan. 27-i koncerjére, melyen Berlioz és Mozart művei hangzanak fel, meghívott szólisták: Kelemen Barnabás és Kokas Katalin. Van miért küzdeni!
Beugró: Az első zenemű, azaz opusz, Corelli kezdi használni, de csak Beethoventől kezdve terjed el, majd a 20. század szép lassan elhagyja. Egyes szerzők műveit mások látták el műjegyzékkel, amelybe Bachét például egy bizonyos Wolfgang Schmieder (BWV=Bach Werke Verzeichnis), Haydnét Anthony Hoboken (Hob.) ami már az összeállító nevét is magába foglalja, akárcsak egy másik híres zeneszerző esetében, akinek Ludwig Köchel (jogász, zenetörténész és természettudós) próbálta meg keletkezésük szerint sorrendbe tenni. Ami összeköti a komponistával Köchelt, a hónap, amelyben születtek: Köchel 219 évvel ezelőtt, a mai napon (jan. 14-én) míg a zeneszerző január 27-én született. A kérdés: Kitől, mit és miből hallunk? A zenerészletet hangfelvételről hallhatják."
Egy hölgy, Virányi Judit adta meg a jó választ: Mozart: Varázsfuvola (Pa-pa). Így ez első játékos máris meglett.
Flach Antal bevezette a következő kérdést: "Bár Mozart rendkívül gazdag életművében sokféle műfaj megtalálható, a legtöbb ember elsősorban operaszerzőként ismeri. Az elhangzó műrészlet zeneszerzője neve teljesen összeforrt az operával, jóllehet pályakezdése elején a szimfonikus zene világa sem hagyta közömbösen. Az elején nemhogy a világhírt, de azt sem merte volna senki sem megjósolni, hogy egyáltalán muzsikus lesz-e belőle. Egy történet szerint még az orgonabillentyűkre is pénzt kellett tenni, hogy egyáltalán gyakoroljon. A részlet ősbemutatója éppen 119 évvel ezelőtt volt: 1900. jan. 14. Ki a zeneszerző, mi az opera címe és a részlet címe?"
A közönség soraiból egy férfi szólalt meg: Puccini: Tosca bemutatója (Tosca imája). A második játékos neve: Mucsi József.
"1. forduló: Vladimir Vasziljevics Sztaszov, az orosz művészet- és zene legkiválóbb kritikusának és inspirátorának állít emléket a zenerészlet, aki 195 éve született. Nézeteivel uralta a 19. századi orosz kultúra formálását, számos nagy tehetséget fedezett fel és hatása sok művet ihletett. Rengeteg csatát vívott levelezéseiben és cikkekben a sajtó nyilvánossága előtt. Azt akarta, hogy az orosz művészet megszabaduljon az európai művészet utánzásának szorításából, hogy a saját természetes hagyományok felvételével kell létrehozni egy valódi nemzeti művészetet, ami eredeti, de megfelel az európai és a magas művészi követelményeknek. A "nemzeti" alatt Sztaszov azt értette, ami nem csak ábrázolja az emberek életét, de jelentéssel is bír számukra, megmutatja, hogyan kell élni. Tőle származik az Orosz ötökként ismert elnevezés, ill. annak eredetije: "hatalmas kiscsoport", arra az öt fiatal zeneszerzőből álló csoportra, akik magukat novátoroknak, azaz "megújítóknak" nevezték. Tagjai: Balakirev, Kjui, Borogyin, Muszorgszkij és Rimszkij-Korszakov. Melyikőjük melyik művéből származhat a következő részlet?
A helyes választ Virányi Judit adta meg: Muszorgszkij: Egy kiállítás képei - Promenád. A következő részlet Keleten játszódik. Ezt Mucsi József találta ki: Rimszkij-Korszakov: Seherezádé 1. tétel. - bevezető.
2. forduló: "Picander, a német barokk kiemelkedő költője 1700. január 14-én, 319 éve született, kinek vallásos és világi verseit a kor egyik leghíresebb komponistája is gyakran megzenésítette, legyen szó passióról vagy egy komikus, olykor vaskos szövegű világi kantátáról. Most e zeneszerzőnek egyik világi kompozíciójából hallhatnak egy részletet, amely egyben az én sikeres számom volt az általános iskolai ének-zene órákon. Mivel akkortájt jó sokáig volt érvényben egy tankönyv, így bízom benne, hogy önöknek sem lesz ismerelten a szerző, sem a részlet."
Mucsi József nem találta el, de Virányi Judit igen: Bach: Parasztkantáta 1. ária. (A közönség magában egyszerre mondta a játékossal: "Üdv rád és házad népére, te jó szántóvető, Te mindig szívesen fogadsz, míg int a nyári idő, ím eljöttünk szép lányodért, kit vár a vőlegény, szívében mint száz rózsatő, virul a halk remény." A jelenlévők néhány kivételtől eltekintve, mindannyian jól ismerték ezt a dalt, többen közülünk kórusokban énekeltük valamikor.
"Igaz, nem 14-én, de január 31-én született Liszt Ferenc által a valaha élt legköltőibbnek tartott zeneszerző, aki szintén tragikusan fiatalon, 31 esztendősen hunyt el. A romantika első generációjának központi figurája volt, elsősorban dalköltészetén keresztül, melynek műfaját ő emelte rangra. Több tucatnyi hátrahagyott művét (szimfóniákat, zongoradarabokat, oratorikus és színpadi alkotásokat) az utókor fedezte fel. Most egy közismert művét hallhatják, melyet később maga a szerző dolgozott át zongorás kvintetté. Ki írta és mi a címe?"
A választ Mucsi József adta meg: Schubert: A pisztráng
3. forduló: "Albert Schweitzer filozófus, orgonaművész és orvos, aki művészi pályafutása mellett az emberek ápolására tette fel életét, 144 éve, 1875. jan. 14-én született.
Egy írását felolvasom: 'Minden erőmmel azon voltam, hogy megragadjam az erkölcs alapvető és általános fogalmát, amit egyetlen filozófia sem tár elénk. Egyik lapot a másik után írtam tele, csak azért, hogy erre az újra meg újra tovatűnő problémára összpontosítsam gondolataimat. Két nap telt el így. A harmadik nap estéjén, amikor a lenyugvó nap fényében haladó hajónk éppen egy vízilócsordát kergetett szét, hirtelen, anélkül, hogy megsejtettem vagy kerestem volna, megjelentek előttem a szavak: "Az élet tisztelete." A vasajtó engedett. Feltárult az ösvény a sűrű erdőben. Végre megnyílt előttem a világ- és életigenlés meg az erkölcs találkozásához vezető út.'
Schweitzer 30 éves korában, a párizsi evangélikus misszió önkéntes orvosokat kereső felhívására kezdett orvosi tanulmányaiba, majd az afrikai Lamberében kórházat alapított. Az I. világháború idején németként letartóztatták és franciaországi táborokba internálták. A két világháború között újra visszatért Afrikába, ahol újjáépítette és berendezte kórházát, alkalmassá téve többezer afrikai beteg fogadására, akik közül háromszáz leprás volt. Gyakran visszatért Európába, előadásokat és koncerteket adott, amelyekkel biztosította a pénzügyi hátteret. 1953-ban Nobel-békedíjat kapott tevékenységéért. Záró zeneszámunk az ő előadásában hangzik fel. Ki a zeneszerző és mi a mű címe?"
Virányi Judit adta meg a jó választ: Bach: d-moll toccata és fúga. Flach Antal gratulált mindkét játékosnak, és mindenkit meghívott a következő fordulóra, ami február 11-én lesz. Átadta a koncertjegyeket, a közönség megtapsolta a vállalkozó szellemű játékosokat.
Balázs István felolvasott egy verset, majd Flach Antal bemutatta a koncert szereplőit: "Ezután a Miskolci B. B. Zene- és Táncművészeti Szakgimnázium növendékeiből alakult TRIO 205 nevű együttes következik, , arról a teremről nevezték el magukat, ahol a vezetésemmel a közös kamaraórák zajlanak. Az elmúlt három és fél hónap alatt úgy összekovácsolódtak, közösen tervezték azt a logót is, amelyet pólóra felvitt változatával engem is megajándékoztak, így arra gondoltam, ez lenne a legjobb alkalom arra, hogy együtt avassuk azt fel. Kérem, fogadják őket és zenés ajándékaikat szeretettel! Elsőként a Trio 205 zongoristáját, a IV. évfolyamos Sebő Bojánét hallhatják, aki Bach: a moll prelúdium és fúgáját adja elő a WK II. (prelúdium: kromatikus labirintus, benne az egész ciklus koncepciója jelenik meg sűrítve - ami még ma is igen merésznek hangzik, a hangnemérzet gyors váltakozása által), a fúga témáját Mozart is felhasználta a Rekviem Kyrie-jében, de ő valószínűleg Händel Messiásából ismerte, amelynek maga készítette áthangszerelt változatát és vezényelte is.
Novák Vivien a Trio csellistája, aki a Konziban "csak"vendég tanuló, a Balázs Győző református líceum diákja, ahol a képzőművészet mellett még a matematikát is emelt szinten tanulja, de úgy tűnik, a zene olyannyira megfertőzte, hogy félő, már esélye sincs arra, hogy mást csináljon, mint a zenével való bíbelődés. Előadásában a 19. század csellóművész komponistájának, Goltermannak Capriccioját hallhatják, amely ha nem is olyan szélsőségesen, de azért címéhez híven szeszélyes darab, igen mutatós szólószólammal tarkítva.
Liszt: La leggierezza című zongoraműve a Három hangversenyetűd egyike, mely az 1848/49-es szabadságharc idején, 170 éve jelent meg nyomtatásban. Ekkortájt Liszt már felhagyott a turnézó virtuóz életmóddal és Weimarban letelepedve jószerivel csak a komponálásnak élt. A darabok csak nevükben etűdök, de egyáltalán nem gyakorlási célzatú kompozíciók, erre utal Liszt a sorozat egy későbbi kiadásának címével is: Három költői capriccio. A darabok olasz címeket kaptak, melyek az éneklő zenei anyag olaszos akcentusára is utal, emellett Chopin hatását is jól tükrözi, aki szintén nagy rajongója volt az olasz bel canto-nak, a szép éneknek. Nehézségét jól jellemzi egy Liszt tanítvány visszaemlékezése: "Akkoriban azt mondták, ezt senki sem tudja eljátszani: ha még Liszt maga játszik ilyesmit, elmegy, de egyébként játszhatatlanok!" És ha már anekdota, akkor legyen még egy: "Egy arisztokrata család ebédmeghívását követően Lisztet rá akarták venni, hogy zongorázzon valamit. Nem szerette az ilyen nem is nagyon váratlan fordulatokat, de talán, mert finom volt az ebéd, vagy csinos volt a gróf úr lánya, vagy nem tudni, miért, rászánta magát, bejelentve, hogy akkor most egy etűdjét fogja játszani. Erre a zenéhez valamennyit már konyító vendéglátója mindjárt rá is ágta, hogy: tán nem képzeli, hogy itt fog gyakorolni?" Ezt Sebő Bojána adja elő.
A következő darabot Novák Netti Vivien adja elő Bach: prelúdium a d-moll csellószvitből. A kötheni időszak alapvető fordulatot hozott Bach életében, aki addig - mint kántor és templomi komponista - főleg orgonaműveket és egyházi kantátákat írt. Itt, mint udvari kamarazenészt és komponáló koncertmestert alkalmazták, világi hangszeres művek sokaságát alkotva meg, összegezve benne a barokk zene addigi vívmányait. Külön kiemelkednek közülük a basszuskíséret nélküli szólóhangszeres művei, ahol dallamaival képes többszólamúságot és harmonikus hangzást érzékeltetni. Formailag szvit (tánctételek gyűjteménye), amelyet egy prelúdium vezet be. A sorozat Bach feleségének, Anna Magdalénának másolatában maradt fenn, érdekessége, hogy kézírása nagyon hasonlít Bachéhoz. Bach halála után jó ideig senki sem játszotta őket, a romantika átiratokban szólaltatta meg, a századforduló idején pedig mint tananyag volt használatban. Bach csellózenéjét Pablo Casals 13 évesen fedezte fel és 60 évesen szánta rá magát, hogy felvételt készítsen belőle, megteremtve ezzel a csellószvitek kultikus előadását, felkeltve a művek iránti széleskörű érdeklődést.
Schubert születésének évében, 1797-ben keletkezett Beethoven: op. 11-es B-dúr triója, amelynek III. variációs formájú tételének témája egy bizonyos Weigl nevű, a magyarországi Kismartonban született, majd Bécsben letelepedő operaszerző egyik áriájára épül. Maga az ária igen népszerű volt Beethoven idejében, többen is feldolgozták. Mivel még az utcákon is énekelték, amiket akkor Gassenhauereknek neveztek, ma (szintén németül) slágernek neveznék, amit Beethoven mellett mások is feldolgoztak. És hogy miről is szól ennek az áriának a szövege? Voltaképpen arról, hogy bármihez is fogjon hozzá az ember, üres gyomorral nem ajánlatos, mert dolgozni csak jóllakottan érdemes! Ez lett volna a hónap bölcsessége. Az eddig hallott két fiatal hölgyhöz társul most Takács Anna klarinéton, a Földes Gimnázium első évfolyamos diákja, aki szintén vendégtanuló a Konziban. Betegsége most megakadályozta abban, hogy szólózzon, de eljött, hogy ne marajon el a fő műsorszám. A TRIO 205 produkciója és a kis hangulatkoncertünk utolsó műsorszáma előtt növendékeim nevében is szeretném megköszönni figyelmüket, további önfeledt zenehallgatást kívánva Önöknek, találkozzunk február 11-én is! Következik Beethoven B-dúr triójának III. tétele, téma és 9 variáció, előadja Sebő Bojána, Novák Netti Vivien és Takács Anna."
A zenei vetélkedő darabjait Flach Antal igyekezett úgy válogatni, hogy ezek remélhetően ismertek legyenek. A játékosok kellő tudással rendelkeztek, így mindig kitalálták, melyik zeneszerző melyik műve hangzott fel a lemezekről. A mai játékot és a műsort úgy vezette, ahogyan tőle már megszoktuk. Tanári és művészi pályája során minden koncertjén a legmagasabb szinten játszik, egyúttal bemutatja azt a kort is, amelyben a zeneszerzők, előadók éltek, anekdotákkal, életrajzi adatokkal társítva. A kitűnő és ismert, vagy ismeretlen zenesdarabok hallgatása mellett ezzel még nagyobb élményt ad hallgatóinak. Most is így történt. Diákjait biztatja, foglalkoztatja, dícséri, büszke rájuk, az előadók iránti alázattal kíséri művész társait. A Trio 205 fiatal zeneművészeinek hangversenye kiváltotta a közönség vastapsát, háromszor tapsoltuk vissza e kitűnő művészpalántákat. Nekik kívánok szép jövőt, sok sikert, hallgatóinak pedig hasonló élményt, mint amelyben nekünk volt részünk ma. Várjuk a februári műsort és koncertet.
Ajánlom mindenkinek, jöjjön el, figyelje a www.muzsakkertjemiskolc.hu honlapját, ahol a rendezvényekről hírt adnak és utána megjelenik egy pár oldalas tudósítás, hogy aki nem tudott ellátogatni és meghallgatni, megnézni ezeket, legyen fogalma róla, miről maradt le.
Kühne Katalin